Mitkä ovat Vantaan seitsemän upeinta 1980- ja 1990-luvun liike- ja yhteiskunnallista rakennusta? Katso kuvat!

Artikkeli

Asiasanat

KulttuuriAsukkaat

​​​​​​​Vantaan kaupunginmuseolla on käynnissä 1980–1990-lukujen rakennusten inventointihanke, jonka ensimmäisessä osassa käytiin läpi kokoontumisrakennukset. Lähes 350 rakennuksesta seitsemän osoittautui erityisen huolellisesti suunnitelluiksi ja todellisiksi arkkitehtuurin helmiksi.

Myyrmäen kirkko

Myyrmäen kirkko valmistui 1984.

Myyrmäen kirkko valmistui Louhelan aseman itäpuolelle vuonna 1984. Arkkitehti Juha Leiviskä sovitti rakennuksen taitavasti kapealle tontille. Itäjulkisivu toistaa viereisen koivikon rytmiä. Sisätiloissa korostuvat valon ja varjojen luomat vaihtelevat tunnelmat.

Tikkurilan Oyj:n tutkimuskeskus I Keravanjoen rannassa valmistui vuonna 1984. Neljä vuotta myöhemmin se sai parikseen lähes identtisen tutkimuskeskus II:n. Rakennukset suunnitteli arkkitehti Kaarina Löfström. Julkisivujen omaleimainen piirre ovat kattolinjan yläpuolelle nousevat tiilitornit, joihin on sijoitettu laboratoriotyölle olennaisia ilmanvaihtohormeja.

Nykyisin Virtatalon nimellä tunnettu monumentaalinen toimistorakennus Myyrmäessä rakennettiin alun perin Imatran Voiman pääkonttoriksi vuonna 1987. Professori Erik Kråkströmin suunnitteleman rakennuksen huolellisesti sommitelluissa julkisivuissa on käytetty luonnonkiveä ja kuparia.

Vantaan oikeus- ja poliisitalo Tikkurilassa jakautuu alkuperäisen käyttötarkoituksensa mukaisesti kahteen osaan. Sen on suunnitellut Alvar Aallon arkkitehtitoimiston päällikkönä pitkään toiminut Kaarlo Leppänen. Vuonna 1988 valmistunut kokonaisuus muistuttaakin muodoiltaan ja materiaaleiltaan Aallon arkkitehtuuria.

Vuoden 1996 Milanon triennaalissa esitelty Mistelin päiväkoti Ruskeasannassa on edustava esimerkki 1990-luvun puurakentamisesta ja ekologisesta suunnittelusta. Pääsuunnittelija Mikko Kaira on yhdistänyt taitavasti perinteiset hirsirakenteet moderniin arkkitehtuuriin.

Seitsemäs helmi on Heureka, joka valmistui Tikkurilaan vuonna 1989. Inventointihankkeen raportti löytyy museon verkkosivuilta kaupunginmuseo.vantaa.fi/tutkimus.

Johannes Vihervirta, Vantaan kaupunginmuseo

Tämä kirjoitus julkaistiin Asukaslehden numerossa 1/2023. Lue muut jutut Asukaslehden sivulta!

Kuvagalleria

Avainsanat